- Firmu musíte postúpiť rodinnému príslušníkovi, aby o ňu bolo dobre postarané
Ide o najrozšírenejší mýtus v Českej republike. Skutočnosť je však taká, že nástupcu si spomedzi rodinných príslušníkov vychová len mizivé percento podnikateľov. Je to dané obmedzeným počtom potomkov a iných rodinných príslušníkov, ich odlišnými záujmami a schopnosťami.
Automaticky to neznamená, že by úspešné firmy končili spoločne s koncom svojho zakladateľa. Naopak. Veľakrát človek, ktorý príde zvonku prinesie do firmy čerstvý vietor a nový smer, nakoľko nie je zaťažený dennou rutinou firmy a rozhodne je to pre spoločnosť prospešné, keďže sa ďalej rozvíja a napreduje. .
Získať nástupcu možno tiež predajom firmy. Veď potenciálnych záujemcov môže byť oveľa viac než je vhodných rodinných príslušníkov. Rovnako môžu byť prínosnejší pre spoločnosť na základe svojich skúseností a schopností. Vaše potomstvo nemusí mať vôbec o vedenie podniku záujem či absencia schopností môže firmu viac poškodiť a zamedziť tak, jej ďalšiemu rozvoju. Navyše snaha vyrovnať sa, či prekonať „otca zakladateľa“ môže osobnými emóciami spoločnosť ohroziť a to nie je vôbec dobré. Čo však zaručí pokračovanie spoločnosti je rovnaká vízia a hodnoty. Predaj firmy nasledovníkovi zvonku, ktorý má rovnaké vízie a hodnoty ako odchádzajúci majiteľ je nesmierne rozumným riešením. Dôjde k pokračovaniu tradície a dobrého mena spoločnosti aj v budúcnosti. Všetko na čom by Vám malo záležať je predaj spoločnosti do dobrých rúk.
- Firma, ktorá nevykazuje zisk sa nedá predať
Dávno nie je pravdou, že by záujemcovia kupovali len ziskové firmy.Predávaná spoločnosť môže zaujať aj inými parametrami, akými je napríklad rast obratu či trhového podielu, nápad, ktorý spoločnosť priniesla alebo mimoriadne know-how s potenciálom do budúcnosti. Toto sa týka predovšetkým rôznych startupov, nie je však vylúčené, že by tým mohla zaujať aj Vaša už dobre zabehnutá firma.
Pri fungujúcich spoločnostiach, ktoré ziskovo prešľapujú na mieste, môžu záujemcov nadchnúť kvalitní zamestnanci. Predovšetkým o profesie, ktorých je na trhu deficit, je obrovský záujem. Záujem tiež vzbudzujú patenty,licencie, unikátne strojové vybavenie alebo zaujímavé nehnuteľnosti. Možnosti sú rôzne. Vždy ide však o to, aby mala predávaná firma čo ponúknuť. Ponuka preto nemusí mať vždy nutne podobu zisku.
- Predať sa dá aj krachujúca spoločnosť.
Ak Vám bude niekto tvrdiť, že od Vás kúpi akúkoľvek aj krachujúcu firmu, sa tiež nezakladá na pravde.
Ponuky na odkúpenie krachujúcich firiem bývajú často spojené s podvodnými aktivitami a z tohto dôvodu by ste sa mali mať na pozore.
Nový majiteľ môže firmu zadĺžiť ešte viac, odpredá majetok, ktorý v nej ešte zostal a k Vám sa môže firma aj so zodpovednosťou za novo vzniknuté dlhy vrátiť ako bumerang. V prípade ponuky na odkúpenie krachujúcej spoločnosti zvýšte opatrnosť a nenechajte sa zlákať jednoduchým riešením, ktoré by sa Vám v budúcnosti mohlo nepekne vypomstiť.
- Majiteľ ihneď po predaji vo firme končí.
Vo väčšine prípadov to tak nie je.Za pôvodným majiteľom sa nezatvoria vo firme dvere hneď ako podpíše kúpnu zmluvu a spoločnosť predá. Kupujúci väčšinou dokonca zmluvne vyžaduje, aby pôvodný majiteľ, popr. ďalší kľúčoví ľudia z vedenia firmy, pokračovali po nejakú dobu vo firme naďalej. Toto dočasné zotrvanie vo firme je nevyhnutné na ukončenie personálnej premeny, pre úspešné odovzdanie všetkých agend, obchodných vzťahov a kontaktov.
- Firma sa dá bez prípravy predať zo dňa na deň
Kvalitná príprava na predaj firmy má za cieľ, aby ste ju predali za čo najlepšiu cenu. Príprava spoločnosti pre predaj spočíva v maximalizácii zisku a obratu dva až tri roky pred predajom, vyvedenie aktív nesúvisiacich s predmetom podnikania, či napríklad aj zavedenie systému riadenia kvality. . Existuje veľa spôsobov ako svoju firmu pripraviť na predaj za čo najvýhodnejšiu cenu a z tohto dôvodu odporúčame prípravu nepodceňovať.
- Firmu nemožno predať po častiach
Ďalším mýtom je, že celú firmu je nutné predať naraz, nie je to však pravda. Bežné sú predaje minoritných či majoritných podielov vo firmách, a to najmä do rúk investorov alebo v prípade prepojenia dodávateľov a odberateľov. Z praxe poznáme tiež vyčlenenie a predaj samostatných divízií podnikov.
- Prísľub expresného predaja spoločnosti
Vždy si dávajte pozor na konkrétne a najmä až príliš krátke termíny pre predaj Vašej spoločnosti. Predaj spoločnosti je komplikovaný a časovo náročný proces, ktorý spravidla trvá od 6 do 12 mesiacov. Nie je výnimkou, že predaj potrvá dlhšie ako 1 rok.
Nie je tak potrebné veriť sľubom na predaj spoločnosti v šibeničnom termíne.
Cieľom predajca je vždy nájsť dobrého kupca, dosiahnutie čo najvyššej predajnej ceny a všetko dôkladne zmluvne ošetriť. To zaberie určitý čas a nebude zrovna krátky. Rovnako tak kupujúci bude potrebovať čas, na oboznámenie sa s detailmi a chodom spoločnosti, ktorú kupuje.
Celá debata | RSS tejto debaty